Ból lędźwi i kolan - czy dotyczy również Ciebie?

Ból lędźwi i kolan to częsty objaw u pacjentów, w większości u kobiet.
Odczucia te pogłębiają się pod wpływem zimna, a więc często manifestują się w okresie jesienno - zimowym.
Z czego więc wynika ten ból i jak sobie z nim poradzić?
 
W Tradycyjnej Medycynie Chińskiej ból lędźwi i kolan może być wynikiem niedoboru Qi i Yang Nerek. Przyczyn tych dolegliwości może być wiele… Konstytucjonalna słabość, choroby przewlekłe oraz dieta wychładzająca, nadmierna aktywność fizyczna i seksualna, przyjmowanie leków nasennych lub uspokajających.  
Często temu bólowi towarzyszy również wyczerpanie, awersja do zimna, obniżone libido, wychłodzenie ciała czy niedoczynność tarczycy...
 
Z pewnymi predyspozycjami się rodzimy, co w Medycynie Chińskiej nazywane jest konstytucją, nie oznacza to jednak, że nie możemy mieć wpływu na zmniejszenie dolegliwości.
Najlepiej zacząć od podstaw, a więc od odpowiedniego ODŻYWIANIA.   
 
W przypadku bolesności lędźwi i kolan jasnym sygnałem dla nas jest wychłodzenie w ciele.
Przeciwskazane zatem w codziennej diecie będą produkty zimne termicznie takie jak: zimne napoje, lody, surowe warzywa i owoce, ale też wodorosty czy sos sojowy. Nie zachęcamy też do korzystania z mrożonek. Każda pora roku obfituje w określone owoce czy warzywa, warto więc wybierać świeży, sezonowy produkt. Zrezygnować należy z cukru rafinowanego i wszelkich słodyczy zamieniając je na produkty o naturalnie słodkim smaku: pieczone owoce, suszone owoce niesiarkowane bez dodatku cukru, marchew, dynia czy batat. Naturalny smak słodki będzie działał odżywczo, natomiast nie będzie przyczyniał się do powstawania śluzu.
Korzystanie z sauny, chodzenie na boso, czy nadmiar emocji takich jak: lęk, strach czy przerażenie może również nasilać te objawy.
 
Jak zatem powinna wyglądać dieta przy niedoborze Qi oraz Yang Nerek?
- dieta powinna być przede wszystkim OGRZEWAJĄCA
- regularnie spożywane, ciepłe posiłki będą najlepszym rozwiązaniem
- aby zwiększyć YANG potrawy należy wybierać metody termiczne takie jak: pieczenie
w piekarniku, gotowanie w szybkowarze czy duszenie. Jeśli jadasz mięso, wybieraj te
o charakterze rozgrzewającym np. wołowina, cielęcina czy jagnięcina
- zboża, po które warto sięgać to: kasza gryczana, owies czy słodki ryż
- z warzyw idealnie sprawdzą się warzywa, o których pisaliśmy wyżej: marchew, dynia, batat czy fenkuł
- pamiętaj o dodawaniu dodatków do potraw, które będą działały rozgrzewająco jak np. świeży imbir, cebula, czosnek, koperek czy pietruszka
- zaopatrz się w przyprawy o charakterze rozgrzewającym: czarnuszka, kolendra, gałka muszkatołowa, curry, kozieradka, tymianek czy rozmaryn
i dodawaj je podczas gotowania
- uważaj na ostre przyprawy takie jak: pieprz cayenne, ostra papryka czy suszony imbir - nadmierne spożywanie tych przypraw może prowadzić do uszkodzenia płynów, stosuj je więc ostrożnie! 
 
Z zabiegów, które będą szczególnie pomocne u osób z bolesnością lędźwi i kolan będzie zabieg moksy smoka!
Bez obaw, jest to bezpieczny zabieg, polegający na wzmocnieniu Yang, usuwaniu wiatru i zimna oraz wzmocnieniu kręgosłupa.
Zabiegi moksy oraz moksę smoka wykonują w naszych gabinetach Terapeuci Medycyny Chińskiej.
Jeśli chcesz skorzystać z ich pomocy zapisz się TUTAJ
 
Jeśli potrzebujesz konkretnych wskazówek żywieniowych i wsparcia w drodze do zmiany nawyków żywieniowych zapraszamy do gabinetów Dietetyków TCM, którzy udzielą odpowiedniego wsparcia.
Zapoznaj się z Nimi TUTAJ
 
Już 21 listopada rusza 9 edycja kursu dietetyki profilaktycznej i leczniczej wg Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, prowadzony przez dr Agnieszkę Krzemińską!
 
7 - częściowy kurs w formie ONLINE, pozwoli na zdobycie tej niezwykłej wiedzy, by móc samodzielnie wspierać swoje zdrowie w różnych momentach życia.
 
Szczegółowy opis kursu znajdziesz TUTAJ

I pamiętaj - dbaj o swoje ciepło w ciele!